ZagrajmyW na LetsPlej.pl

Pełna wersja: Działanie nagrywarek gier
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Na rynku są dostępne sprzęty, nazywane nagrywarkami gier. Główne ich zastosowanie to konsole, ale mnie ciekawi co innego, bo konsolę to ja mogę zawsze kupić.

Sprzęty tego typu jak np: AverMedia Live Gamer Portable mają możliwość nagrywania z PC.

Moim pytaniem tutaj jest na jakiej zasadzie się to odbywa? Za pomocą jakiegoś oprogramowania czy coś?
Chodzi mi o fakt że nie mam najmocniejszego PC na świecie. Gorzej, mam laptopa z kartą graficzną zintegrowaną i jak łatwo się domyślić, programy do rejestracji obrazu z gier zabierają moc obliczeniową sprzętu, a z tego co zrozumiałem: Tego typu urządzenia same w sobie mają moc obliczeniową i narzędzia do rejestracji obrazu. O tyle o ile w przypadku konsol rozumiem że włączasz i działa, o tyle w przypadku PC nie wymaga to żadnych dodatkowych programów, które zabierają zasoby PC?
Baaardzo dobre pytanie, bo w końcu ktoś chce zrozumieć jak coś działa - mądrze!
Gdy grasz, nasz sprzęt tylko odtwarza rozgrywkę np. mecz piłki nożnej w fifie. Gdy w programie typu fraps klikniemy "nagrywanie" to wtedy, nasz sprzęt będzie jednocześnie odtwarzał i zapisywał męcz, dlatego będzie potrzebował więcej mocy obliczeniowej. Jeśli nasza gablota nie ma "pod pedałem" mocy, to zacznie się ktusic i klatki będą leciały na mordę.
Takie urządzenie przejmuje rolę - "nagrywania" i zostaje ci "mocy" na płynne odtwarzanie (czyt. granie)
= tak to, działa.
Sprytnym rozwiązaniem było kiedyś podłączenie karty telewizyjnej :)
Trzeba zwrócić uwagę na to, że nagrywarki szatkują obraz w pionie jeśli w grze nie ustawisz vsync zgodnego z nagrywaną częstotliwością. Vsync to jedna z najbardziej znienawidzonych przeze mnie w gamingu rzeczy - blokuje klatki na 60fps (w przeciętnym monitorze), powoduje ociężałość myszki itd. Konsole zawsze(?) mają vsync, więc ich ten problem nie dotyka.

Dlaczego szatkują? Z podaną częstotliwością nagrywarka robi zrzut z tego, co dostaje z kabla (od karty graficznej). Z kolei odświeżanie po HDMI działa od góry do dołu. Rezultat: nagrane klatki będą miały punkt przecięcia między nową a starą klatką. Ekstremalny przykład 125fps nagrywane do 30fps: https://www.youtube.com/watch?v=iqxJwTTqDg4
No jak pisałem, mam integrę (nie hondę xD szkoda), więc 60 klatek w czymkolwiek mi nie grozi, z resztą całe życie jechałem na 30 to mi 60 nie jest aż tak potrzebne :D

Inna kwestia to taka że LGP nagrywać może maks w 1080P 30fps, za to kolejna wersja Live Gamer EXTREME może w 60, tylko z jakichś dziwnych przyczyn natrafiłem na reckę jakiegoś typka

https://www.youtube.com/watch?v=hAJWoRIZnKM

I on jako rekomendowany sprzęt do tego urządzenia zaznacza i5 czy i7 oraz karty nvidii itp.
A ja mam Intel HD 3000 :D


Myślę że ten LGP byłby chyba dla mnie odpowiedniejszy. Właśnie się obawiałem że będą wymagane jakieś i tak obciążenie laptopa przy nagrywaniu ale jeśli nie to będę musiał bardziej zainteresować się sprzętem.

Teraz opracowują G-Sync czy jakoś tak, że ma być lepsze no ale zobaczymy.

Materiał nie wygląda tak źle, nie widać tego specjalnie jak się o tym nie wie. Ale też gdzieś doczytałem że ważny jest kabel HDMI jaki używamy, a wiadomo że im lepszy tym trochę lepiej.

===========

Do tego mam jeszcze jedno pytanie. W przypadku tego LGExtreme piszą że nie obsługuje on wszystkich rozdzielczości, a tylko te standardowe 16:9, w przypadku tego LGP nie znalazłem tej wzmianki, za to nurtuje mnie, czy jeśli mam monitor o rozdzielczości 1366x768 i ustawie w ustawieniach 1280x720, co spowoduje rozciągnięcie obrazu do natywnej (pro tip, w windows 8 będą te czarne paski po bokach, ale w wielu tytułach da się to obejść po paru ustawieniach w personalizacji),

Więc czy ten LGP będzie rejestrował mi obraz 1366x768 czy 1280x720? No i też ważna sprawa, czy jeżeli te urządzenie posiada możliwość rejestrowania w 1080p to czy nawet mimo mojej natywnej rozdziałki, to mogę wymusić na urządzeniu by rejestrowało 1080p? Wiem że to będzie brzydko rozciągnięte, ale pomyślałem że jeśli wysyłam na YT 720p, a wiadomo że zeskalowany obraz z większego trochę ładniej by wyglądał to czy mając rozciągnięte 1080p z 1366x768 i później zeskaluję obraz do 720p to nie będzie trochę ładniej?
To na początek jedna ważna kwestia. Nagrywarka USB podłączona do tego samego komputera na którym jest odpalona gra, nie ma sensu, ponieważ obciąża kompa i to dość znacznie. W sumie to za sprawą jej sposobu działania, gdzie za pomocą przewodu USB udostępnia obraz, a oprogramowanie na kompie je przechwytuje w ten sam sposób w jaki działa np.fraps. Czyli masz jeszcze więcej danych do przetworzenia, niż nagrywając normalnym programem. Swoją drogą mam wrażenie, że soft Avermedii działa w oparciu o VirtualDuba, ale to taka ciekawostka. ;) Co więcej, przesyłany przez nagrywarkę obraz ma model barw (przestrzeń kolorów?) YUV420, więc na starcie masz stratę jakości, choć YT również konwertuje do YUV420, więc można przeboleć (Choć i tak z pewną małą utratą jakości dla osób chcących wyciągnąć jak najwięcej z ograniczeń YT. Jak testowałem, to lepiej wygląda film przetworzony z YUV422->YUV420, niż YUV420, ponownie na YUV420, ale różnice nie są aż tak wielkie, by z tym walczyć :) ).

Ok, jest jednak pewne rozwiązanie, czyli urządzenie o którym wspomniałeś - Live Gamer Portable, jednak przy założeniu, że obraz będziesz nagrywał na kartę SD, wtedy nie obciążasz kompa, ale maksymalna jakość to 16Mbps, co w przypadku YT jest ok. Przy czym dostępne masz rozdzielczości: 720x480 (30p), 720x480 (60p), 720x576 (30p), 720x576 (60p), 1280x720 (30p), 1280x720 (60p), 1920x1080 (30p). Niestety nie bawiłem się w tym trybie, żeby stwierdzić czy Twój pomysł zadziała. :(

Co do Vsynca to już problem na inną dyskusję, ale popieram zdanie Wilka, że to największa bolączka. Co gorsza nie ma idealnego rozwiązania. Bo teoretycznie odpalony VSync, da idealny obraz dla widza, ale "opóźnienie" w ruchu może wywołać nerwice u gracza, nie mówiąc już, że odpada gra w FPSy. Znów brak VSync przy nagrywarce może powodować wspomniane szatkowanie obrazu, ale i nagrywając FRAPSem/Actionem itd. pojawia się inny problem - nierówną liczbę klatek w nagraniu źródłowym do obróbki. Z tego powodu końcowe wideo już po renderowaniu obraz potrafi nienaturalnie przyspieszać, co niektórzy błędnie odbierają, że tak powinno wyglądać 60FPS. :)
Corle1 napisał(a):Nagrywarka USB podłączona do tego samego komputera na którym jest odpalona gra, nie ma sensu, ponieważ obciąża kompa i to dość znacznie. W sumie to za sprawą jej sposobu działania, gdzie za pomocą przewodu USB udostępnia obraz, a oprogramowanie na kompie je przechwytuje w ten sam sposób w jaki działa np.fraps. Czyli masz jeszcze więcej danych do przetworzenia, niż nagrywając normalnym programem.

Nie, właśnie taka jest istota nagrywarek sprzętowych, że przetwarzają obraz wbudowanymi układami, a wysyłają gotowy, przetworzony obraz przez USB. Jeśli spotkałeś się z takim problemem, to to nie była nagrywarka, a odbiornik obrazu. Nagrywarka odbiera i nagrywa. Odbiornik jedynie odbiera.
Kulturalny Wilk napisał(a):
Corle1 napisał(a):[...]

Nie, właśnie taka jest istota nagrywarek sprzętowych, że przetwarzają obraz wbudowanymi układami, a wysyłają gotowy, przetworzony obraz przez USB. Jeśli spotkałeś się z takim problemem, to to nie była nagrywarka, a odbiornik obrazu. Nagrywarka odbiera i nagrywa. Odbiornik jedynie odbiera.

W teorii zgodzę się, że takie urządzenie powinno działać tak, że przetwarza w sobie całe wideo, a po USB leci już tylko końcowy plik na zasadzie transferu z pendrive. Jednak mówimy tu o "nagrywarkach USB" firm Avermedia czy Elgato (innych nie testowałem), gdzie urządzenie przetwarza obraz i wysyła go po USB już w skompresowanym formacie YUV420/YUV422, ale to dopiero komputer przetwarza go do formatu MP4 i zapisuje na dysku, przy użyciu oprogramowania producenta, w ten sam sposób w jaki działa fraps. Dlatego też producent w przypadku 60FPS zaleca mocne procesory najlepiej z kodekiem sprzętowym. Na notebooku z i7-2630QM, używając ExtremeCap U3, podczas samego nagrywania (1080p60 60Mbps), procesor jest obciążony w 70-80%.
W przypadku tego ExtremeCup mogę się zgodzić że pewnie tam pobiera moc obliczeniową, ale głównie chodzi mi o rozwiązanie które odciąży mi komputer, a nie obciąży. Np: L4D2 na ładnych detalach mogę śmiało pykać z około 50fpsów, a po starcie nagrywania spada do 26 -25, gdy zmienię ustawienia graficzne na - średnie to uda mi się osiągnąć 30+ ale chciałbym właśnie móc mieć możliwość by odciążyć komputer. Więc czy finalnie jest to możliwe z tym LGP? Nie ma problemu z kupnem karty SD czy podpięcia dysku przenośnego, więc jak to wygląda w takim przypadku?
Mardax napisał(a):W przypadku tego ExtremeCup mogę się zgodzić że pewnie tam pobiera moc obliczeniową, ale głównie chodzi mi o rozwiązanie które odciąży mi komputer, a nie obciąży. Np: L4D2 na ładnych detalach mogę śmiało pykać z około 50fpsów, a po starcie nagrywania spada do 26 -25, gdy zmienię ustawienia graficzne na - średnie to uda mi się osiągnąć 30+ ale chciałbym właśnie móc mieć możliwość by odciążyć komputer. Więc czy finalnie jest to możliwe z tym LGP?

Odciąży Ci spokojnie komputer nawet w przypadku gdy podłączony będzie do tej samej jednostki na której grasz ( mowię o modelu AVerMedia Live Gamer Portable Lite ). Wiem to na swoim przykładzie, gdy próbowałem nagrywać Dying Light czy inne nowsze tytuły za pomocą Action lub innego tego typu programu to klatki spadały na tyle nisko, iż mogłem pomarzyć o rejestrowaniu rozgrywki. Odkąd mam LGP jedynymi ograniczeniami są wymagania gry i ewentualna wolna przestrzeń na dysku :)
Shevaral napisał(a):Odciąży Ci spokojnie komputer nawet w przypadku gdy podłączony będzie do tej samej jednostki na której grasz ( mowię o modelu AVerMedia Live Gamer Portable Lite ). Wiem to na swoim przykładzie, gdy próbowałem nagrywać Dying Light czy inne nowsze tytuły za pomocą Action lub innego tego typu programu to klatki spadały na tyle nisko, iż mogłem pomarzyć o rejestrowaniu rozgrywki. Odkąd mam LGP jedynymi ograniczeniami są wymagania gry i ewentualna wolna przestrzeń na dysku :)

Jeżeli jest tak jak mówisz to już wiem na co odkładać forsę by sobie ułatwić życie :D.. Szkoda że nie wydali jeszcze modelu v2 czy coś by nagrywał FHD w 60 fpsach ale to i tak myślę że takie urządzenie to wielka wygoda :) Dzięki wszystkim za dobre i konkretne informacje ;D